کدهای AMI BIOS POST برای مادربورد های Supermicro

برای عیب یابی دستگاه ها نکات زیر را در نظر داشته باشید: •بوق های AMIBIOS معمولا کوتاه می باشند، بوق ها به صورت متوالی بوده و معمولا به محض روشن شدن سیستم شروع می گردد. •زدن بوق به این معناست که کامپیوتر شما نمی تواند مراحل بوت شدن را به اندازه ای پیش ببرد تا بتواند چیزی را بر روی صفحه به نمایش بگذارد، بنابراین بسیاری از مراحل عیب یابی معمول قابل انجام نیست.

کدهای AMI BIOS POST  برای مادربورد های Supermicro
یکی از شرکت های بزرگ ایجاد و تولید راه حل های سخت افزاری و نرم افزاری جهانی برای بازار کامپیوتر شرکت آمریکایی AMI (American Megatrends, Inc.)  می باشد.  AMIBIOS یکی از انواع محصولات این شرکت می باشد. بسیاری از برند های سازنده مادربورد از جمله Supermicro از این BIOS  استفاده میکنند.
برای عیب یابی دستگاه ها  نکات زیر را در نظر داشته باشید:
•بوق های AMIBIOS معمولا کوتاه می باشند، بوق ها به صورت متوالی بوده و معمولا به محض روشن شدن سیستم شروع می گردد.
•زدن بوق به این معناست که کامپیوتر شما نمی تواند مراحل بوت شدن را به اندازه ای پیش ببرد تا بتواند چیزی را بر روی صفحه  به نمایش بگذارد، بنابراین بسیاری از مراحل عیب یابی معمول قابل انجام نیست.
کد های مورد بررسی مربوط به دو فاز PEI  و DXF می باشند.
Pre-EFI Initialization (PEI) Phase : این فاز در مراحل بسیار ابتدایی بوت سیستم فراخوانی می گردد. به طور خاص، پس از پردازش اولیه در مرحله امنیتی (SEC)، هر رویداد راه اندازی دستگاه، مرحله PEI را فراخوانی می کند. فاز PEI برای اجرای ماژولهایش(PEIMs) تنها از منابع CPU استفاده می کند، برای مثال از processor cache به عنوان call stack(حافظه پشته برای فراخوانی). وظایف ماژول ها به این شرح می باشند:
•آماده سازی و اختصاص حداقل مقدار حافظه برای مراحل بعدی
•ایجاد ساختارهایی تحت عنوان Hand-Off Blocks (HOBs) برای ارجاع اطلاعات به فاز های بعدی
•ایجاد و ذخیره اطلاعات  firmware volume در HOBs
•ارجاع کنترل به فاز Driver Execution Environment (DXE)
مرحلهDXE (Driver Execution Environment)  مرحله ای است که بیشترین مقداردهی اولیه سیستم را انجام می دهد. فاز Initialization قبل از EFI (PEI) مسئول راه اندازی ROM در پلت فرم است، بنابراین مرحله DXE را می توان بارگذاری و اجرا دانست.

 

1 بوق کوتاه
تک بوق کوتاه از مادربورد دارای AMI BIOS به این معناست که حافظه رم قابل شناسایی نیست.
اگر می توانید مراحل بیشتری از بوت را پیش بروید باید تست مخصوص حافظه را انجام دهید، اگر نمی شود  باید برای تعویض آن اقدام کنید.
اگر تعویض رم مشکل را حل نکرد باید به تعویض مادر بورد فکر کنید.

2 بوق کوتاه
2 بوق کوتاه به معنی اشکال در بیت خطای رم می باشد. این مورد در ارتباط با 64 کیلوبایت ابتدایی حافظه رم شماست. همانند بیشتر مشکلات رم شما به تنهایی توانایی رفع آن را ندارید. تعویض رمی که این اشکال را ایجاد می نماید در بیشتر مواقع مشکل را برطرف میکند.

3 بوق کوتاه
سه بوق کوتاه به این معنی قبول نشدن تست خواندن و نوشتن رم می باشد که بر روی 64KB ابتدایی حافظه انجام شده است. تعویض رمی که این اشکال را ایجاد می نماید در بیشتر مواقع مشکل را برطرف میکند.

4 بوق کوتاه
4 بوق کوتاه به این معنی است که تایمر هماهنگ کننده (clock) مادربورد به درستی کار نمیکند، همچنین می تواند به این معنی باشد که اشکالی در ماژول ابتدایی رم که معمولا با شماره اسلات 0 نمایش داده می شود وجود دارد. معمولا یک اشکال سخت افزاری با یک کارت توسعه و یا خود مادربورد با عث بوجود آمدن آن می گردد.
در ابتدا ماژول های رم را بازنشانی کنید، در صورتی که اشکال برطرف نگردید آن ها را تعویض نمایید. در صورت شکست این روش اقدام به بازنشانی کارت های توسعه بنمایید و هر چیزی که به نظر با عث ایجاد اشکال میگردد را جایگزین نمایید. به عنوان آخرین راهکار مادربورد را تعویض نمایید.

5 بوق کوتاه
به معنی ایراد پردازنده است. یک کارت توسعه آسیب دیده، CPU و یا مادربورد امکان ایجاد این خطا را دارد.
با بازنشانی CPU شروع کنید. اگر موفق به رفع مشکل نگردیدید، تمامی کارتهای توسعه(PCI-E) را بازنشانی کنید. با این حال احتمالا CPU نیاز به جایگزینی دارد.

6 بوق کوتاه
به معنی وجود اشکال در چیپ 8042 مادربورد است. این بیپ کد زمانی ایجاد میگردد که کارت توسعه دچار اشکال شده باشد و یا مادربورد دیگر قادر به کارکردن نباشد، در برخی مواقع هم این وجود اشکال در کیبورد دستگاه ممکن است باعث بوجود آمدن آن بشود.

7 بوق کوتاه
نشانگر یک خطای عمومی است که می تواند توسط کارت توسعه ایراد دار، یک مشکل سخت افزاری در مادر بود و یا یک CPU آسیب دیده ایجاد گردد. جایگزینی سخت افزار آسیب دیده منجر به حل مشکل می گردد.

8 بوق کوتاه
به معنی وجود اشکال در حافظه کارت گرافیک می باشد، معمولا توسط کارت گرافیک خراب ایجاد می گردد. جاگزینی کارت گرافیک معیوب معمولا اشکال را برطرف میکند، البته قبل از خرید کارت گرافیک مطمئن شوید که کارت گرافیک در اسلات خود درست قرار گرفته است، چون گاهی این بوق به این دلیل ایجاد میگردد که سیستم کارت گرافیک را پیدا نمیکند.

9 بوق کوتاه
به معنی وجود اشکال در حافظه AMIBIOS ROM می باشد، گاهی تعویض چیپ بایوس امکان پذیر است. البته قبل از تعویض بایوس و یا مادربورد ابتدا حافظه بایوس را پاک نمایید. اگر خوش شانس باشید ممکن است بدون هزینه مشکل برطرف گردد.

10 بوق کوتاه
به معنی وجود خطای خواندن و نوشتن در حافظه CMOS می باشد، اشکال سخت افزاری در AMI BIOS باعث بوجود آمدن آن می گردد. تعویض مادربورد مشکل را حل میکند، در برخی مواقع نادر هم ممکن است یک کارت توسعه معیوب باعث بوجود آمدن آن گردد. قبل از اینکه اقدام به تعویض قطعه بنمایید، حافظه CMOS را پاک و کارت ها توسعه را دوباره بازنشانی کنید.

11 بوق کوتاه
به معنی ایراد در تست حافظه کش می باشد. بسیاری از قطعات ممکن باعث به وجود آمدن این خطا بشوند، اما اقلب مواقع مادربورد دچار اشکال شده است.

1 بوق بلند + 2 بوق کوتاه
به معنای وجود اشکال در حافظه کارت گرافیک می باشد، تعویض کارت گرافیک مشکل را برطرف میکند ولی ابتدا از قرار گرفتن کارت گرافیک در جای خود و شل نبودن آن اطمینان حاصل کنید.

1 بوق طولانی + 3 بوق کوتاه
به معنای خرابی در 64KB حافظه ابتدایی کامپیوتر است، راه حل رفع اشکال تعویض رم دستگاه است.

1 بوق بلند + 8 بوق کوتاه
تست کارت گرافیک با خطا مواجه گریده، برای رفع ایراد کارت گرافیک را بازنشانی کنید، مطمئن شوید که برق کمکی کارت به درستی وصل شده است، در نهایت در صورت برطرف نشدن اشکال، کارت گرافیک را تعویض نمایید.

گردآورنده: آقای مهندس هوشیاری-کارشناس فنی شرکت آلبالورایانه سخت افزار
استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد می باشد