کارت گرافیکی ۱۵۰ دلاری GTX 1650 انویدیا

کارت گرافیکی ۱۵۰ دلاری GTX 1650 انویدیا پا به بازار سخت‌افزار گذاشت.

کارت گرافیکی ۱۵۰ دلاری GTX 1650 انویدیا پا به بازار سخت‌افزار گذاشت.
انویدیا کارت گرافیک میان‌رده‌ی Geforce GTX 1650 را با ۴ گیگابایت حافظه‌ی ویدئویی و بدون نیاز به اتصال کانکتور منبع تغذیه عرضه کرد.
آن دسته از گیمرهایی که توان مالی کمتری دارند، سرانجام می‌توانند تحولات صورت‌گرفته در آخرین معماریگرافیکی شرکت انویدیا یعنی تورینگ را تا اندازه‌ای لمس کنند. روز سه‌شنبه، شرکت انویدیا با عرضه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1650، امکان ارتقای کامپیوترهای شخصی فعلی را با یک کارت گرافیک ۱۵۰ دلاری فراهم کرد و کاربران می‌توانند از این پس با حداقل ایرادات به اجرای بازی‌ها در رزولوشن 1080p بپردازند. این پردازنده‌ی گرافیکی با قرار گرفتن در سبد محصولات سری GTX 16 شرکت انویدیا،  به جمع محصولات قدرتمندتری شامل GTX 1660 و GTX 1660 TI پیوست.
پردازنده‌ی گرافیکی GeForce GTX 1650 به‌مانند دیگر محصولات سری GTX 16، تنها با طراحی سفارشی به دست شرکای تجاری انویدیا تولید شده و نسخه‌‌ای توسط انویدیا (Founders Edition ) وجود نخواهد داشت. این محصول نیز به‌مانند برادران بزرگترش روی بوردهایی ارائه خواهد شد که توان خالص مصرفی مجموعه را به ۷۵ وات خواهند رساند و لذا نیازی به اتصال کارت گرافیک به کانکتور مجزایی از منبع تغذیه‌ی سیستم وجود ندارد. این ویژگی منحصر‌به‌فرد باعث محبوبیت نمونه‌های قدیمی‌تر GTX 1050 و GTX 1050 TI در دنیای گیمینگ شده بود؛ این دو کارت‌های گرافیکی از کانکتورهای تغذیه‌‌ی اضافی بی‌نیاز هستند و می‌تواند کامپیوترهای پیش‌ساخته‌ی ارزان‌قیمت را هم تبدیل به ابزارهای مناسب گیمینگ کند.
معماری جدید تورینگ انویدیا، هرچند از ویژگی‌هایی نظیررهگیری پرتو آنی و قابلیت‌های یادگیری ماشین کارت‌های سری RTX 20 برخوردار نیست، اما توان اجرای تعداد کثیری از بازی‌های روز را دارد. پردازنده‌ی گرافیکی GTX 1650 دو برابر سریع‌تر از پردازنده‌ی GTX 950 بوده و بنا به‌گفته‌ی انویدیا در رزولوشن 1080p تا ۷۰ درصد بهتر از GTX 1050 عمل می‌کند.
تا پیش از عرضه‌ی این پردازنده‌های گرافیکی، درایور متناسبی از سوی انویدیا در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته بود؛ بنابراین امکان بررسی این ادعا به‌صورت مستقل وجود نداشت. با این وجود کارشناسان انتظار دارند که این پردازنده‌ی گرافیکی در عناوین به‌روز گیم، با بهره‌گیری از پایپ‌لاین‌های مجزای صحیح و اعشاری مختص معماری جدید تورینگ، نتایج مناسبی کسب کند.‌ بازی‌هایی نظیر عنوان محبوب Rainbow Six Siege که به‌خوبی به قابلیت‌های محاسباتی ناهمگام جواب می‌دهد، در زمان اجرا با معماری گرافیکی تورینگ در مقایسه با معماری پاسکال عملکرد بهتری دارد.
در ادامه مشخصات و ویژگی‌های پردازنده‌ی گرافیکی GeForce GTX 1650 به‌صورت تیتروار بیان می‌شود:
•۸۹۶ هسته‌ی Cuda
•سرعت کلاک پایه‌ی ۱۴۸۵ مگاهرتز
•سرعت کلاک بوست ۱۶۶۵ مگاهرتز
•۴ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی از نوع GDDR5 با پهنای باس ۱۲۸ بیت
•پهنای باند حافظه‌ی ۱۲۸ گیگابایت بر ثانیه
•توان طراحی حرارتی ۷۵ وات
•قیمت ۱۴۹ دلار
پردازنده‌ی گرافیکی GeForce GTX 1650 با ۲۵۶ هسته‌ی Cuda (محاسباتی) بیشتر نسبت به GTX 1050 و ۱۲۸ هسته‌ی بیشتر نسبت به GTX 1050 TI ارائه می‌شود. این مسئله به‌تنهایی باعث ارائه‌ی سطح عملکرد بسیار بالاتری در کارت‌های جدید می‌شود. افزون بر این، توان عملیاتی بالاتر معماری گرافیکی تورینگ توأم با سرعت کلاک بوست به مراتب بیشتر در کارت‌ GTX 1650 باعث افزایش سطح کارایی آن نسبت به پیشینیان‌اش شده، در عین حال توان طراحی حرارتی ۷۵ واتی دست‌نخورده باقی می‌ماند.

 
در آخرین نمونه‌ی کارت‌های گرافیک ساخت انویدیا، حجم حافظه‌ی گرافیکی به میزان ۲ گیگابایت بالاتر از مدل پیشین GTX 1050 است. GTX 1650 در عوض‌ با بهره‌مندی از ۴ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی، درواقع حداقل میزان حافظه برای اجرای بازی‌های امروزی در رزولوشن 1080p را فراهم می‌کند.
تمامی این موارد درکنار هم بیانگر ارتقایی درخور توجه است؛ اما استفاده از این مزایا بهایی متناسب دارد. درحالی‌که قیمت زمان عرضه‌ی کارت گرافیک GTX 1050 معادل ۱۱۰ دلار بود و کارت گرافیک قدرتمندتر GTX 1050 TI تا پیش از برهه‌ی گرانی کارت‌های گرافیک در آشفته بازار ارزهای دیجیتال، برچسب قیمت ۱۴۰ دلاری داشت، حداقل قیمت کارت گرافیک GeForce GTX 1650 در زمان عرضه ۱۵۰ دلار است.
شرایط رقابت این پردازنده‌ی گرافیکی با کارت گرافیک Radeon RX 570 نیز تماشایی است. کارت گرافیکی رقیب ساخت شرکت AMD دو سال قبل و در زمان عرضه ۱۸۰ دلار قیمت داشت، اما اکنون امکان تهیه مدل‌هایی از آن با ۴ گیگابایت حافظه و قیمت ۱۳۰ دلار وجود دارد. حتی مدل‌هایی از این کارت با ۸ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی نظیر Phantom D Radeon RX 570 8GB OC ساخت شرکت ASRock با قیمت ۱۴۰ دلار؛ یعنی ۱۰ دلار کمتر از نسخه‌ی ۴ گیگابایتی کارت GeForce GTX 1650 در بازار موجود است.
بااین‌حال بایستی توجه داشت که این کارت گرافیک شرکت AMD برای راه‌اندازی نیاز به یک کانکتور ۸ پین برگرفته از منبع تغذیه دارد. چنانچه GTX 1650 قادر به رقابتی پایاپای با کارت حریف نباشد، انویدیا به‌جای تلاش برای پیشی گرفتن از کارت Radeon RX 570 در سطح عملکرد، بیشتر بر ماهیت Plug & Play این کارت ۷۵ واتی متمرکز خواهد شد. لذا همچنان باید منتظر بررسی‌های مستقل آخرین محصول Nvidia ماند.
اگر بخواهیم در مورد تصمیم‌های طراحی انویدیا صحبت کنیم، شکاف قیمتی قابل‌ملاحظه‌ای میان کارت ۱۴۹ دلاری GeForce GTX 1650 و کارت ۲۲۰ دلاری GeForce GTX 1660 به چشم می‌خورد. همچنین اختلاف چشمگیری در تعداد هسته‌های Cuda میان دو کارت وجود دارد که از عدد ۵۰۰ فراتر می‌رود. انویدیا تا به امروز در مورد پردازنده‌ی گرافیکی جدیدتر GeForce GTX 1650 TI صحبتی نکرده، اما شایعاتی در مورد عرضه‌ی این مدل به گوش می‌رسد. جای شگفتی است اگر چنین مدلی برای پر کردن این شکاف قیمت قابل‌توجه، در آینده ارائه نشود.
به هر حال از امروز باید چشم به راه مدل‌های مختلف کارت گرافیک GeForce GTX 1650 از سازندگان مختلف در قفسه‌های فروشگاه‌ها بود. حتی شاید برخی از مدل‌های اورکلاک‌شده‌ی این محصول انویدیا‌ نیاز به اتصال یک کانکتور تغذیه‌ی ۶ پین اضافی داشته باشد؛ بنابراین پیش از خریدن این کارت گرافیک از روش تغذیه‌ی آن (ازطریق کانکتور یا مستقیماً از اسلات مادربرد) به‌خوبی آگاه شوید.
 
به نقل از سايت دنياي فناوري-زوميت