AMD در مقابل NVIDIA: کدام سازنده با به‌روزرساني درايور عملکرد بهتري دارد؟

شايد به‌روزرساني درايور‌هاي سخت‌افزاري تأثير کمي در عملکرد آن‌ها داشته باشد، با اين وجود در کارت‌هاي گرافيکي اين تأثير بيشتر از ساير قطعات است. اما اين بهبود در چه حدي است؟

AMD در مقابل NVIDIA: کدام سازنده با به‌روزرساني درايور عملکرد بهتري دارد؟

سخت افزارهاي قدرتمند گرافيکي، تمامي عشق و علاقه‌ي گيمرهاي بازي‌هاي رايانه‌اي به حساب مي‌آيند؛ اما به شرط آن‌که بازي‌ها به شکل مطلوب و مورد انتظار، اجرا مي‌شوند. در غير اين صورت درايورها شرمنده خواهند بود؛ درواقع به همين دليل است که درايورها قهرمانان گمنام کارت‌هاي گرافيکي در جهان لقب گرفته‌اند. آن‌ها در حال تغيير و رفع نيازهاي خود هستند و در دراز مدت مي‌توانند منجر به بهبود عملکرد بازي‌هاي محبوب شما شوند.
در اين مقاله، در پي يافتن پاسخ اين سؤال هستيم که کدام‌يک از به‌روزرساني درايورها، عملکرد کارت گرافيک را بهتر بهبود مي‌بخشد و اين کار را با انتخاب و تست دو کارت گرافيک AMD Radeon RX 480  و  Nvidia GeForceGTX 1060 6GB به سرانجام رسانديم.

 
هر کارت گرافيک را با 11 بازي مختلف ارزيابي کرديم. اين کار با استفاده از سه بيلد (Build) که در طول دو سال منتشر شده بود انجام شد. در نهايت کارت گرفيک انويديا بيشترين امتياز را به دست آورد؛ 4.3 امتياز در هر بازي براي انويديا و 2.3 امتياز براي AMD

بازي                
بهبود عملکرد در AMDبهبود عملکرد در Nvidiaنتيجه نهايي
Battlefield 3
1.8درصد
2.7درصد
انويديا 12.1درصد سريع‌تر
Battlefield 42.4درصد
0.1درصد
انويديا 26.6درصد سريع‌تر
Metro: Last Light Redux0.7درصد
1.1درصد
انويديا 14.1درصد سريع‌تر
Grand Theft Auto V4.0درصد
1.4درصد
انويديا 30.5درصد سريع‌تر
The Witcher 33.2درصد
0.1درصد
انويديا 2.7درصد سريع‌تر
Rise of the Tomb Raider13.5درصد
3.8درصد
انويديا 2.5درصد سريع‌تر
Hitman0.3درصد
15.3درصد
انويديا 4.2درصد سريع‌تر
Tom Clancy s The Division2.3درصد
6.5درصد
انويديا 0.3درصد سريع‌تر
Battlefield 14.7درصد
3.6درصد
انويديا 12.1درصد سريع‌تر
Ashes of the Singularity: Escalation3.7درصد
12.8درصد
انويديا 8.5درصد سريع‌تر
Tom Clancy s Ghost Recon Wildlands9.6درصد
0.2درصد
انويديا 4.5درصد سريع‌تر

با اين حال، بهبود عملکرد درايورها تا حد زيادي به بازي بستگي داشته و نتيجه ممکن است متفاوت باشد. در موارد خاص درايورها سرعت‌هاي بالا را به گيمر ارائه مي‌دهند.
 AMD در بازي Rise of Tomb Raider امتياز دو رقمي را ثبت مي‌کند. در حالي که Nvidia در بازي‌هاي Hitman  و  Ashes of the Singularity: Escalation سرعتي عالي را ثبت مي‌کند. در بازي‌هاي ديگر درايورهاي تازه، تفاوت زيادي ايجاد نمي‌کنند. سپس بازهايي هستند که براي ارائه سرعت و رواني بيشتر فريم‌ريت بازي را کاهش مي‌دهند. شايد تصوير کنيد اين کار غيرقابل توجيه است، اما چارت‌هاي فريم‌ريت و فريم زمان به وضوح اين تغييرات را نشان مي دهند.

 
اما چرا کارت‌هاي گرافيکي AMD Radeon RX 480  و  Nvidia GeForce GTX 1060 6GB را براي اين مقايسه انتخاب کرديم؟
کارت‌هاي گرافيک AMD Radeon RX 480  و  Nvidia GeForce GTX 1060 6GB دو سال پيش معرفي شدند (البته در فاصله زماني20 روزه). هدف اين کارت‌ها، آن دسته از گيمرهايي بود که مشغول بازي‌هايي با رزولوشن 1920در 1080 بودند. اين دو کارت گرافيک به اندازه‌ي کافي رشد داشته و به‌روزرساني دريافت کرده‌اند؛ و پس از دو سال  هنوز در خط توليد قرار دارند و به فروش مي‌رسند.

 
هم‌اکنون AMD Radeon RX 480 و GeForce GTX 1060 6GB Nvidia  رشد بسياري داشته‌اند. اين دو کارت گرافيک به ما فرصت دادند که دو محصول از دو سازنده‌ي متفاوت را از هر نظر مقايسه کنيم، در حالي که تولد آن‌ها فقط چند هفته با هم فاصله داشت.
اگرچه ما فقط سه بيلد از سه درايور هر شرکت را ارزيابي کرديم، اما باز هم ديدگاه خلاصه‌اي از نحوه‌ي عملکرد را پيش روي ما قرار مي‌دهد. پس از يک سال پيشرفت، و با جديدترين بيلده، ما بيشتر علاقه‌مند هستيم تا رفتار اصلي هر کارت را در برابر پروفايل‌هاي خود قرار دهيم. هدف ما دور شدن از واقعيت و از دست دادن داده‌هاي واقعي نيست. اما روند کار کاملاً مشخص و واضح است.
در نهايت، کارت گرفيک انويديا بيشترين امتياز را به دست آورد؛ 4.3 امتياز در هـر بازي براي انويديا و 2.3 امتـيـاز براي AMD
در بازي‌هاي قديمي‌تر با پايه‌ي DirectX 11 برتري انويديا نسبت به AMD بسيار بيشتر است. حتي امروز در نسخه‌ي سوم بازي بتلفيلد GeForce GTX 1060 6GB دوازده درصد سريع‌تر از Radeon RX 480 عمل مي‌کند. در بازي Battlefield 4 بيست و شش درصد، در بازي Metro: Last Light Redux  چهارده درصد و در بازي Grand Theft Auto V انويديا سي درصد سريع‌تر عمل مي‌کند. پيروزي‌هاي انويديا در بازي‌هاي جديدتر با پايه‌ي DirectX 11 کاهش مي‌يابد و حتي در DirectX 12 رشد آن معکوس  مي‌شود.
از 11عنواني که ما مورد آزمايش قرار داديم، هفت عنوان با درصد تک رقمي در نتايج نرخ فريم متوسط ديده شدند. جاي تعجب نيست که AMD پس از 10 ماه، اولين نسخه‌ي اورکلاک شده‌ي RX 480 را با نام Radeon RX 580دوباره منتشر کرد. طرفداران AMD مي توانند Radeon RX 580 را با حدود 20 دلار کمتر از GeForce GTX 1060 6GB تهيه کنند.

برخي از گيمرها براي افزايش سرعت بازي‌ها، به درايورها بسيار اميدوار هستند.
 AMD مي تواند به دستاوردهاي خود در بازي Rise of the Tomb Raider افتخار کند. در ابتدا Radeon RX 480 در اين بازي خوب ظاهر نشد. اما درايور نسخه‌ي 16.7.3 با ارائه‌ي پچ‌هايي، برخي از مشکلات بزرگ AMD را رفع کرد.
همچنين Tom Clancy Ghost Recon Wildlands براي AMD نيز برنده محسوب مي‌شود، اما عمدتا به‌دليل اينکه درايور Radeon از هشت ماه پيش براي Ghost Recon آماده‌سازي شده بود. هنگامي که تيم درايور AMD شروع به بهينه‌سازي براي اين بازي کرد، نرخ فريم متوسط را تقريباً 10%افزايش داد. اما در مورد Tom Clancy s، Ashes of Singularity: Escalation و Battlefield 1، عملکرد Radeon RX 480 امروز چند درصد پايين‌تر از آن است که در گذشته بود. اما براي عادلانه بودن، جديدترين درايور AMD و حتي تعداد زيادي از سناريوهاي زمانبندي را که ما از آن‌ها در رده‌هاي قبلي اندازه گرفته‌ايم حذف مي کنيم.
بهينه‌شده‌ترين عملکرد کارت گرافيک انويديا را در Hitman و Ashes of the Singularity شاهد هستيم. GeForce GTX 1060 6GB در سال گذشته افزايش 15درصدي داشته است که با جديدترين درايور (398.36) افزايش يافته است. در Ashes ،GeForce GTX 1060 6GB امروزه نسبت به دو سال قبل 13درصد عملکرد بيشتري دارد. درواقع، دستاوردها از يک دهم درصد به حدود 6 درصد مي رسد. در Tom Clancy s The Division انويديا GeForce GTX 1060 6GB يک دهم درصد سرعت را از دست مي دهد.
در نهايت همان‌طور که انتظار مي‌رود، درايورهاي ويدئويي جديد نرخ فريم را در بيشتر عناوين افزايش مي‌دهند، اما تفاوت‌ها اغلب ظريف و بسيار ناچيز هستند. AMD با سرعت 2.3 درصدي در مجموعه معيارهاي ما قرار دارد، در حالي که انويديا به‌طور ميانگين 4.3 درصد است. در برخي از بازي‌ها، با افزايش سرعت فريم تا 15%بهبود قابل ملاحظه‌اي خواهيد يافت، اما در برخي ديگر، تغيير بسيار اندک است که ممکن است حتي متوجه آن نشويد. بعيد به نظر مي رسد که به‌روزرساني درايور براي يک بازي که قبلاً کند بوده و قابل اجرا نبوده بتواند به‌طور ناگهاني با همان سخت‌افزار آن را اجرا يا سرعت بخشد.
 به نظر شما کدام کارت گرافيک در اين آزمايش سربلند بيرون آمد؟

به نقل از سايت دنياي فناوري-زوميت